22 Ekim 2014 Çarşamba

Deneyimsel Pazarlama Nedir?

Deneyimsel Pazarlama
deneyimsel-pazarlama-tanimi
    
     21. yüzyıl boyunca şirketler ve tüketiciler pazarlama alanında hep bir sabit algı içerisinde kaldı. Bu algı hala da süregelen alışkanlıklar olan, şirket reklam yapar tüketici gider alır mantığıdır.. Ya da şirketler tüketicilerin duyularına reklam ya benzeri iletişim araçları ile hitap eder ve tüketicilerin de marka ile bir bağlayıcı unsuru oluşturur. Ancak, şimdilerde bu kavram evrim geçirmektedir. Bu evrimi ise, şu sıralar akademisyenler ve pazarlama mensupları şu şekilde açıklamaktadır. Deneyimsel Pazarlama (Experiential Marketing) 
     
     Deneyimsel pazarlama, günümüzde yeni ortaya çıkmış gibi gözükse de, ilk olarak 1982 yılında ortaya atılmıştır. Şuanda ise birçok şirket belki de bilmeden kullanmaktadır. Bunun yanında, eskiden tüketicilerin şirketlerden herhangi bir beklentisi olmazdı ve tek istedikleri alacakları ürünlerin kaliteli ve gösterişli olmasıydı. Ancak şimdilerde öyle değil, tüketici isteklerinde sınırsızlığa doğru bir ilerleyiş var. Bunun en büyük nedeni ise, şirketler arasında rekabet koşullarının yükselmesidir. Bu nedenle artık müşteriler ürünleri sadece reklamlarda görmek değil, dokunmak, hissetmek ve o ürünle ilgili bir hatıra oluşturmak istiyorlar. Bu hatıra oluşturma işlemi ise deneyim yaşatmak gerektiğini göstermektedir. Nasıl ki dostlarımız ile ne kadar hatıra yaşarsak o kadar sıkı bir bağlayıcılık oluşuyor, işte bu nedenle tüketiciler gözünde de, şirketler ve ürünleri içinde aynı düşüncenin oluştuğunu görmekteyiz. Deneyimsel pazarlama sayesinde, insanlar sadece o ürüne olan bağlılığını göstermiyor, aynı zamanda bu deneyimi yaşatan marka ya da şirkete de aynı bağlılığını sürdürüyor.

     Günümüzde deneyimsel pazarlama yani modern pazarlama da diyebiliriz, git gide yaygınlaşmakta
ve şuan çoğu marka şirketler bu pazarlama yöntemini kullanmaktadır. He şunu da diyebiliriz, eski pazarlama yöntemlerinden vazgeçilmiş değil, ancak bu demode pazarlama yöntemlerinin fazla ömrü kalmadığını belirtmekte yarar var. Şimdi gelin deneyimsel pazarlamanın nasıl olduğunu daha açık bir şekilde ifade edelim. Bu ifade şeklini de birkaç örnek üzerinde yapalım.

İlk örneğimiz Adidas'tan;


     Bu örnekte de gördüğünüz gibi, Derrick Rose imzalı, Adidas spor ayakkabılarını insanların yaklaşık 4 metre yükseklikten alması gerekmektedir. Markaya güven ve bağlılık duyanları ve Derrick Rose hayranlarını tek bir çatı altında toplayarak eğlenceli bir yarışma düzenlenmiş ve insanlara deneyim yaşatarak markaya bağlılıklarını artırmışlardır. Her ne kadar çoğu kişi ulaşamamış olsa da, bu yarışmaya katılmış olmaları ve denemeleri Adidas spor ayakkabıları üzerine bir hatıra edinmelerini sağlamışlardır. 

deneyimsel-pazarlama-ornegi


Peki, şimdi biraz düşünelim ve bu deneyim pazarlamasının Adidas'a nasıl bir yararı olmuş olabileceğini ele alalım.
     İlk etkisini markaya olan bağlılığı sağlamaktadır. Kendinizi orada deneyim yaşamış biri olarak hayal edin ve ne kadar eğlendiğinizi, aslında bunu düşündüğünüzde markaya yakınlaşmaya ve pozitif bir algı oluşturmaya bile başlıyoruz. Bu neden ilk etkisi deneyim yaşamış kişilerde gerçekleşiyor ve bu etki marka bağlayıcılığı oluyor.(Marka Nedir?)
     İkinci etkisi de bence şu oluyor. Tekrar kendimiz koyuyoruz aynı deneyim yaşamış kişi yerine. Çok güzel bir anı yaşadık ve bizde mükemmel bir hatıra oldu. Bence tüm insanlar ilk olarak şunu yapar ve gider bütün dostlarına anlatır. Bu da ağızdan ağıza pazarlamaya geçmiş bulunmaktadır. Araştırmalar sonucu bir insanın markadan memnun kalması halinde, çevresinde bulunan ortalama 10 insana bunu anlatmaktadır. Tabi ki bu basit deneyimler için, bu şekilde eğlenceli bir deneyimi bir insan bulunduğu her ortamda anlatmak ister ve belkide yüzlerce kişiyi sizin aracılığınız ile markaya çeker.
Bence daha fazla etkisi olmasını düşünmeye gerek yok.

İkinci örneğimiz de Milka'dan

deneyimsel-pazarlama-ornegi



      Özetle şunu söylemeliyim, demode pazarlama yöntemlerinin fazla ömrü kalmadı. Artık farklı ve daha farklı yöntemler oluşturulmaktadır. Bu yöntemler artık akademisyenler tarafında da değil, şirketler tarafından oluşturulmakta ve daha da ileriye gidilecektir. Çünkü, rekabet ortamı bunu yapmakta zorunlu kılıyor.  Sonuç olarak, Deneyim pazarlamasında amaç sadece insanları markamıza ya da şirketimize bağlamak değil, bu insanların da bağlayıcı etkisini başka kişilere de yansıtmalarını sağlamaktır. 
Modern Pazarlama Eğlencelidir.
BİTTİ
SAYGILAR

1 yorum:

  1. Teşekkürler. Bilgilendirici bilgileriniz için elinize sağlık.

    YanıtlaSil