11 Nisan 2015 Cumartesi

Marka Oluşturmanın Kuralları - Daraltma Kuralı

Marka Oluşturma Kuralları - Daraltma Kuralı

marka-daraltma-kurali

2. Kural Daraltma Kuralı

Marka oluşturma kuralları kapsamında 2. olarak değerlendireceğimiz kural markada daraltma kuralıdır. Öncelikle bir hikaye ile başlamak gerekirse...
görsel üzerinde de gördüğünüz gibi Starbucks hikayesi ile başlayacağım. Starbucks kendi zamanında iken genellikle kafe zincirleri bilindik bir şeydi. Ancak Starbucks ilk kez bir segment denemek üzere yola çıkarak tek bir kategoride kafeleşme konsepti yarattı. Normalde bir kafeye gittiğimizde çay, kahve, soğuk içecekler vb. gibi birçok seçenek ile karşılaşırız ve öyle de bekleriz. Ancak Starbucks kendini bir kategoride ilerletmek istedi ve kısa zamanda inanılmaz bir başarı yakaladı. Kendini sadece kahve kategorisinde genişleterek hem kendi iş aşamaları minimize etti hem de hedef kitlesine net bir kategori verdi.

marka-daraltma-kurali

Marka Daraltma Kuralı

Marka daraltma kuralı, bizi bir kategoride ilerleyebileceğimizi anlatmaktadır. Bir işiniz var ve içerisinde binbir çeşit ürün var. Peki, markanızı yaratırken tüketicilerin aklında hangi ürününüz ile kalıcılık sağlayacaksınız? 
Bir de şu yönden bakalım! 
Normalde birçok çeşitte ürün satarken, bir an da tek kategori üzerine giderek ürün çeşitlerinizi sabitliyorsunuz. Artık gelen tüketici size ne için geldiğini ve sizin hangi ürününüzün akıllarında kaldığını biliyorsunuz. 
Marka oluşturmada daraltma kuralına yönelik bir örnek daha vermek istiyorum. Geçmiş yıllarda bir şirket çocuklara yönelik oyuncaklar ve çocuk mobilyaları satmaktaydı. Normalde 2 farklı kategori ile kendini ilerletmeye çalışırken ani bir kararla ürün kategori yelpazesini daralttı ve çocuk mobilyalarını kaldırarak sadece oyuncaklara yöneldi. Bu kararı ile birlikte isminin de değiştirerek tek bir kategoride büyük marka olma hedefini planladı ve gerçekleştirdi. Bu şirket Toys R Us'dır.
Şimdi siz de yaptığınız ya da yapacağınız iş için bir daraltma kuralını uygulayabilirmiyim ya da nasıl uygulayabilirim diye bir üzerinde düşünün derim. Unutulmamalıdır ki her daraltma başarıya ulaşma noktasında tek başına yeterli değildir. Yani ben kategorilerimi daralttım hani nerde başarı gibisinden düşünmek mantıksızdır. Ancak yaptığınız iş de ya da yapacağınız iş sektöründe neyi ne şekilde daraltabilirimi düşünmek ilk aşamada yapılaması gerekenlerden biridir.


Teşekkürler




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder